Лицензиране на CRM системите Microsoft Dynamics 365

Последна актуализация: 19.09.2024 г.

Microsoft Dynamics 365 е семейство бизнес решения, насочени към оптималното управление на различните аспекти в работата на една компания. Dynamics 365 съчетава в едно гъвкаво интегрирано цяло ERP и CRM софтуерни системи, подходящи за различните типове бизнес.

Какво трябва да знаете за лицензирането на водещото ERP решение Microsoft Dynamics 365 Business Central »

В този материал ще се фокусираме върху CRM решенията, включени в Microsoft Dynamics 365:

  • Microsoft Dynamics 365 Sales
  • Microsoft Dynamics 365 Customer Services
  • Microsoft Dynamics 365 Field Services
  • Microsoft Dynamics 365 Customer Insights (наследник на Marketing)

CRM системите Microsoft Dynamics 365 са изцяло „облачни“ решения, разположени в облачното пространство Microsoft Azure, а лицензите за повечето от тях се наемат на месечна база според броя и типа използващи ги потребители.

Microsoft Dynamics 365 Sales

Sales CRMMicrosoft Dynamics 365 Sales е цялостно CRM решение, подпомагащо търговските процеси в компанията. Dynamics 365 Sales осигурява на търговските екипи пълен 360-градусов поглед над взаимоотношенията с клиентите, техните нужди и предпочитания и им помага да осигурят още по-добро обслужване, да направят неустоими търговски предложения и да реализират повече сделки в по-кратки срокове.

 

Модел на лицензиране на Microsoft Dynamics 365 Sales

В зависимост от сложността на протичащите в компанията търговски процеси и нуждите на бизнеса, Dynamics 365 Sales може да се лицензира под три различни модела: Sales Professional, Sales Enterprise и Sales Premium

Sales Professional

Този модел на лицензиране дава достъп до базовите възможности на системата и е подходящ за компании с по-опростени търговски процеси. Sales Professional позволява цялостно управление на контактите с клиенти през всички фази на търговския процес от регистрирането на потенциален клиент (Lead), през неговото квалифициране като перспективен, подготовката на оферта, до реализиране на сделката и изпълнение на поръчката. За разлика от Sales Enterprise, моделът на лицензиране Sales Professional дава по-малко възможности за модифициране на системата и не включва използване на функционалности с добавен изкуствен интелект (AI), залагане на цели, прогнозиране и др.

Sales Enterprise

Този модел на лицензиране е предназначен за компании със сложни търговски процеси, които имат нужда от пълните възможности на CRM системата. Sales Enterprise лицензът дава възможност за гъвкаво моделиране на системата, за да пасне тя изцяло на нуждите на бизнеса, както и включва богати AI функционалности и аналитични функционалности. Лицензът Sales Enterprise дава достъп до възможностите на Microsoft Viva Sales – приложение, създадено изцяло да улеснява динамичната работа на търговците, а също така и до Customer Voice, чрез което могат да се създават и публикуват анкети за проучване нагласите и удовлетвореността на клиентите. Sales Enterprise моделът на лицензиране осигурява до 2000 отговора на анкети на месец за организацията като цяло.

Sales Premium

Sales Premium надгражда възможностите на Sales Enterprise с допълнителни интелигентни функционалности, които подпомагат изграждането на печеливши взаимоотношения с клиентите и ускоряват вземането на решения. Освен включените в Sales Enterprise функционалности, тук се добавят също така пълните възможности на Sales Insights, които включват оценяване перспективността на потенциални клиенти и сделки, предиктивни прогнози, анализ на взаимоотношенията с клиенти и препоръки за подобрение, ускоряване на продажбите (Sales Accelerator), анализ на записки и разговори с клиенти и много други.

Важно е да се отбележи, че при лицензирането на дадена компания за работа с Dynamics 365 Sales може да бъде избран само един от трите описани модела. Смесването на лицензи от различни модели в рамките на една работна среда (environment) не е възможно.

Microsoft Dynamics 365 Customer Service

CRM Customer ServiceMicrosoft Dynamics 365 Customer Service е софтуерното решение за всяка компания, която иска да осигури на клиентите си бърза и персонализирана поддържка и да отговори на високите очаквания на съвременните потребители по време и след покупката на стоки и услуги. Dynamics 365 Customer Service предоставя на специалистите по клиентско обслужване цялата налична информация в реално време, както и достъп до база данни от помощни материали и решения на подобни казуси, които позволяват всеки клиент да получи бързо, адекватно и удовлетворяващо решение на своя въпрос или казус.

Модел на лицензиране на Microsoft Dynamics 365 Customer Service

В зависимост от сложността на протичащите в компанията търговски процеси и нуждите на бизнеса, Dynamics 365 Customer Service може да се лицензира под два различни модела – Customer Service Professional и Customer Service Enterprise.

Customer Service Professional

Customer Service Professional е осигурява достъп до базова функционалност за управление на клиентски запитвания и сервизни заявки, а също и достъп до портал за самообслужване и база данни с материали, полезни за крайните клиенти.

Customer Service Enterprise

Customer Service Enterprise осигурява достъп до пълните възможности, предоставяни от софтуерното решение, включително интелигентно пренасочване на сервизни случаи, вградени аналитични възможности и по-голяма гъвкавост по отношение на модифицирането на системата в съответствие с нуждите на бизнеса. Подобно на Sales Enterprise, и този тип лицензиране дава достъп до Customer Voice и осигурява до 2000 отговора на анкети за месец.

В допълнение, Enterprise лицензирането позволява системата да бъде надградена с Omnichannel for Customer Service – приложение, което разширява възможностите на Dynamics 365 Customer Service, за да позволят на организациите незабавно да се свързват и да комуникират със своите клиенти през разнообразни канали като чат, SMS, телефон, Microsoft Teams и социални медии.

Подобно на Dynamics 365 Sales, и при лицензирането на дадена компания за работа с Dynamics 365 Customer Service може да бъде избран само един от двата описани модела. Смесването на лицензи от различни модели в рамките на една работна среда (environment) не е възможно.

Microsoft Dynamics 365 Field Service

CRM Field ServiceАко вашата компания предоставя сервизни услуги на място при клиента, то това е подходящото решение за вашия бизнес. Microsoft Dynamics 365 Field Service включва всичко необходимо, за да оптимизирате работното време и усилията на вашите техници на терен като същевременно осигурите на клиентите експедитивно и прецизно обслужване.

 

Модел на лицензиране на Microsoft Dynamics 365 Field Service

Подобно на другите CRM решения от семейството Dynamics 365, Field Service също се лицензира на базата на наименувани потребители, като осигурява достъп и до актуалната в момента версия на Field Service Mobile – приложение, разработено специално, за да улесни работата на сервизните техници на терен.

Лицензирането на Field Service също дава достъп до приложението за създаване и разпращане на анкети Customer Voice, като осигурява до 2000 отговора на анкети за месец за цялата организация.

Microsoft Dynamics 365 Customer Insights

CRM MarketingMicrosoft Dynamics 365 Customer Insights e цялостно решение за управление на дигиталния маркетинг, подкрепено от вградени AI функционалности. Dynamics 365 Customer Insights предлага пълен набор от инструменти в помощ на маркетинговите специалисти, чрез които да създават впечатляващо персонализирано съдържание и да го представят пред точните клиенти в подходящия момент през предпочитаните комуникационни канали.

 

Модел на лицензиране на Microsoft Dynamics 365 Customer Insights

За разлика от останалите CRM приложения в семейството бизнес системи на Microsoft, Dynamics 365 Customer Insights не се лицензира на база наименуван потребител, а за компанията като цяло. Лицензът за Customer Insights позволява дава достъп до две функционално различни приложения – Customer Insights – Journeys и Customer Insights – Data. Първото от тези приложения дава възможност за създаването и използването на персонализирани клиентски маршрути през различни маркетингови канали като Email, SMS, push-нотификации и други. Второто приложение позволява унифицирането и обогатяването на данните за клиентите, за да се получи по-точна представа за техните нужди и поведение.

Стандартният лиценз поставя лимит от работа с до 10 000 маркетингови контакта и до 100 000 унифицирани профила. При нужда от допълнителен капацитет за контакти и взаимодействия, такъв може да бъде добавен срещу допълнителна такса. Под маркетингов контакт се разбира всеки отделен човек или компания, с която е контактувано през различните маркетингови канали (стандартни за Customer Insights или интегрирани от друга външна система) в рамките на 12-месечен период.

Microsoft Dynamics 365 Customer Insights може да се лицензира и като прикачено приложение (attach license), но за целта компанията трябва да разполага с минимум 10 потребители, притежаващи някой от следните видове лицензи:

  • Customer Service Professional или Customer Service Enterprise
  • Sales Professional, Sales Enterprise или Sales Premium
  • Field Service
  • Finance
  • Supply Chain Management
  • Commerce

Типове потребители при CRM решенията Dynamics 365

Независимо от избрания модел на лицензиране непосредствената работа със системата се осъществява на база лицензиране на наименувани потребители при всички CRM решения с изключение на Dynamics 365 Marketing. Това означава че всеки потребител, който работи със системата, притежава лиценз на свое име и собствен профил за достъп.

Разбира се, различните потребителите на една CRM система имат различни потребности относно достъпа и работата с нея. С оглед на това, Microsoft предлага два различни типа наименувани потребителски лицензи:

Основен (пълен) лиценз    и    Ограничен лиценз

Основен (пълен) потребителски лиценз

Този тип лицензи са предназначени за хора, които в работата си ежедневно използват пълния спектър от богати функционалностите на CRM решението, достъпни за избрания модел на лицензиране (Professional или Enterprise). Един наименуван пълен потребителски лиценз дава правото на едно лице да достъпи и използва съответните функционалности на системата. Потребителите, които имат нужда от основен (пълен) лиценз работят ежедневно със съответната CRM система, въвеждат данни в нея, създават документи, следят комуникацията с клиентите си, използват анализи и други.

Ограничен потребителски лиценз Team Members

Този тип лицензи са предназначени за потребители, които не работят пряко с цялата функционалност на CRM системата на ежедневна база. Такива потребители имат достъп до ограничени функционалности на системата и могат предимно да въвеждат/преглеждат и променят данни за контакти; да въвеждат или одобряват въведени данни за разход на време, материали и разходи; да ползват отчети от системата и др.

Ограничените потребителски лицензи са налични за Dynamics 365 Sales и Customer Service, като задължително изискват наличието на поне един потребител, лицензиран с основен (пълен) лиценз.

Конкурентна сесия за устройство (Device license)

Освен с наименувани индивидуални лицензи, част от CRM решенията от семейството Dynamics 365 могат да се лицензират и с т.нар. конкурентна сесия за устройство (Device license). Този тип лицензи не са наименувани и дават достъп до пълната функционалност на системата, но само за използването ѝ от конкретно устройство.

По този начин мога да се лицензират CRM приложенията Sales, Customer Service и Field Service, като достъпът до системата се извършва със споделено потребителско име и обща парола. Неудобството при този вариант е липсата на информация кой потребител какви действия е извършвал в системата.

Прикачени лицензи (Attach licensing)

Като част от една цяла вселена бизнес решения CRM системите Dynamics 365 естествено се интегрира помежду си. За да улесни тази интеграция и в лицензно отношение, Microsoft предлага т.нар. прикачени (attach) лицензи. Тези лицензи позволяват на един потребител да работи с две или повече различни Microsoft Dynamics решения на преференциална цена. Например, ако в допълнение на търговската си дейност, която управлява с помощта на Dynamics 365 Sales, дадена компания има нужда да използва и богатите възможности на Customer Service за клиентското обслужване, може да се възползва от Attach лиценз за Customer Service на цена, която е близо 5 пъти по-ниска от пълната цена на този лиценз.

За добавяне на прикачен лиценз, потребителят задължително трябва да разполага с базов поименен лиценз за някое от другите решения в семейството Dynamics 365. В таблицата по-долу можете да видите кои типове лицензи могат да се разглеждат като базови и добавянето на какви прикачени лицензи позволяват:

Dynamics 365 Attach licenses
Dynamics 365 Licensing guide – September 2024
Искате да знаете повече за CRM системите и как те биха подпомогнали развитието на вашия бизнес? Ще се радваме да поговорим.