Европейско финансиране
Финансирайте внедряването на дигитални системи за управлението на вашата компания със средства по Европейски програми
Европейски програми за вашия бизнес
Внедряването на софтуерни решения за управление на бизнес процесите във вашата организация е възможно и с помощта на безвъзмездно финансиране със средства от еврофондове.
Тим ВИЖЪН България е в готовност да съдейства на своите клиенти при избора на подходящо решение и неговото внедряване за постигане на заложените в проекта по финансиране цели и положителни резултати. На разположение сме и при всички въпроси, които могат да възникнат в процеса на кандидатстване за еврофинансиране.
Активни и предстоящи възможности за финансиране
BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите”
Статус: Приключило кандидатстване
Основната цел на тази процедура е да подпомогне цифровата трансформация и оптимизирането на производствените процеси в микро и малките семейни компании и компании в сферата на занаятите и творческите индустрии, за да се повиши техния капацитет и да се постигне по-добра конкурентоспособност и активно пазарно присъствие.
За кого е предназначена процедурата:
За финансиране могат да кандидатстват съществуващи микро и малки предприятия, които работят в сферата на творческите индустрии или занаятите, както и семейни МСП, които са притежание на повече от един член на дадено семейство. Компаниите трябва да са търговци по смисъла на Търговския закон, да са регистрирани не по-късно от 31.12.2021 г. и за последните 3 финансови години да са реализирали следните нетни приходи:
Категория на предприятието | Размер на нетните приходи от продажби общо за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. |
Микропредприятие | от 30 000 до 1 800 000 лв. |
Малко предприятие | от 75 000 до 7 200 000 лв. |
Допустими проектни дейности за финансиране:
- Подобряване на производствения капацитет на семейните предприятия и предприятията от творческите индустрии и занаятите (задължителна дейност) чрез придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи, инструменти и оборудване;
- Подобряване на пазарното представяне на семейните предприятия и предприятията от творческите индустрии и занаятите чрез създаване на онлайн магазин (до 10 000 лв.);
- Въвеждане на ИКТ системи за подобряване на управленските, производствените и логистичните процеси (до 15 000 лв. за отделните видове системи):
- Система за управление на ресурсите (ERP система)
- Система за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM система)
- Система за бизнес анализи (Business Intelligence система)
- Система/модул за управление на веригата за доставки
- Система/модул за управление на складовото стопанство (WMS система/модул)
- Система/модул за управление на производството (MOM/MES система/модул)
Размер на безвъзмездната финансова помощ (БФП): от 15 000 до 150 000 лв.
Максимален интензитет на помощта: до 75 % за семейни предприятия и предприятия в областта на творческите индустрии и до 85 % за занаятчийски предприятия
Общ бюджет по процедурата: 117 514 155 лв., разпределен съответно:
- за Семейни предприятия и предприятия от творческите индустрии – 111 514 155 лв.
- за Предприятия, осъществяващи занаятчийски дейности – 6 000 000 лв.
Пълният пакет от условия за кандидатстване и изпълнение на проектите по процедурата можете да намерите на сайта на Министерство на иновациите и растежа.
BG16RFPR001-1.003 „Внедряване на иновации в предприятията”
Статус: приключило кандидатстване
Основната цел на тази процедура е да подпомогне българските предприятия в процеса на внедряване на продуктови иновации, както и иновации в бизнес процеси в една от 5 тематични области, сред които:
- Информатика и ИКТ
- Мехатроника и микроелектроника
- Индустрия за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии
- Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии
- Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика
За кого е предназначена процедурата:
За финансиране могат да кандидатстват съществуващи микро, малки и средни предприятия, както и малки предприятия със средна пазарна капитализация, които са регистрирани преди 31.12.2020 г. и са реализирали следните нетни приходи от продажби за 2022 финансова година:
- микро предприятие – над 100 000 лв.
- малко предприятие – над 300 000 лв.
- средно предприятие – над 1 000 000 лв.
- малко предприятие със средна капитализация – над 2 000 000 лв.
Допустими проектни дейности за финансиране:
- Задължителни дейности
- Внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или иновация в бизнес процесите посредством придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА);
- Внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или иновация в бизнес процесите посредством придобиване на специализиран софтуер (вкл. разработване), патенти, лицензи, „ноу хау” и др., представляващи дълготрайни нематериални активи (ДНА).
- Незадължителни дейности
- Защита на правата по индустриална собственост върху внедряваната иновация;
- Консултантски и помощни услуги в подкрепа на иновациите.
Размер на безвъзмездната финансова помощ (БФП): от 50 000 до 500 000 лв. (микро и малки предприятия) или до 800 000 лв. (средни предприятия).
Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ не трябва да надхвърля:
- за микро предприятия – 100% от средногодишните нетни приходи от продажби на кандидата за 3-годишен период (2020 г., 2021 г. и 2022 г.);
- за малки предприятия – 60% от средногодишните нетни приходи от продажби на кандидата за 3-годишен период (2020 г., 2021 г. и 2022 г.);
- за средни предприятия и малки предприятия със средна пазарна капитализация – 25% от средногодишните нетни приходи от продажби на кандидата за 3-годишен период (2020 г., 2021 г. и 2022 г.).
Процент съфинансиране: между 20% и 50% в зависимост от избрания тип помощ, мястото на изпълнение на проекта и категорията на кандидата.
Общ бюджет по процедурата: 293,4 млн. лв.
BG-RRP-3.005 Решения в областта на информационните и комуникационни технологии и киберсигурността в малките и средните предприятия
Актуална информация
След изтичане срока за подаване на проектни предложения (до 16,30 ч. на 19.12.2022 г.) Министерство на иновациите и растежа оповести, че за финансиране по процедура „Решения в областта на ИКТ и киберсигурност за МСП“ проектни предложения са подали над 7 600 компании. След внимателен преглед и класиране за финансиране са предложени 1 599 проекта, кандидатствали за суми между 6 000 и 20 000 лв.
Статус: приключило кандидатстване
Основната цел на тази процедура е да насърчи повишаване нивото на дигитализация на малките и средни предприятия (МСП) и да ускори цифровия преход на икономиката чрез предоставяне на безвъзмездни средства за внедряване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ).
Предприятията могат да кандидатстват за внедряване на системи и модули за оптимизиране управлението на бизнеса (включително ERP, CRM и BI системи); решения и услуги за дигитален маркетинг, както и софтуери и услуги в областта на киберсигурността.
За кого е предназначена процедурата:
За финансиране могат да кандидатстват микро, малки и средни предприятия от множество сектори на икономиката, с изключение на тези, които вече се финансират по други секторни програми или упражняват дейност в отрасли Селско, горско и рибно стопанство; Добивна промишленост; Строителство; Образование; Медико-социални грижи с настаняване; Социална работа без настаняване; Дейности в областта на информационните технологии и Информационни услуги.
Кандидатстващите предприятия трябва да са регистрирани не по-късно от 31.12.2019 г. и да са реализирали нетни приходи от продажби за 2021 г. както следва:
Категория предприятие | Нетни приходи от продажби (2021 г.) |
Микро предприятие | ≥ 41 000 лева |
Малко предприятие | ≥ 82 000 лева |
Средно предприятие | ≥ 123 000 лева |
Не могат да кандидатстват за финансиране компании, които вече са получили ваучер по процедура BG16RFOP002-2.083 „Ваучерна схема за предоставяне на услуги за информационни и комуникационни технологии“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
Допустими проектни дейности за финансиране:
- ИКТ услуги и решения за оптимизиране на управленските, производствени и логистични процеси (вкл. цялостни ERP системи или отделни модули за управление на веригата на доставките, управление на складово стопанство, управление на производство или управление на продажби на дребно; CRM системи и BI платформи)
- ИКТ услуги и решения за дигитален маркетинг, платформи, уебсайтове и мобилни приложения
- ИКТ услуги и решения за осигуряване на киберсигурност в предприятията
Размер на безвъзмездната помощ: от 3 000 до 20 000 лв.
Размер на безвъзмездно финансиране: 100 % (не е допустимо съфинансиране на разходи за изпълнение на инвестиции от страна на кандидатите)
Общ бюджет по процедурата: 30 600 000 лв.
BG16RFPR001-1.008 „Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията“
Срок за кандидатстване: предстоящо обявяване (към момента процедурата е преминала успешно процеса на обществено обсъждане)
Основната цел на тази процедура е да спомогне за повишаване нивото на дигитализация на малките и средни компании в България чрез внедряване на съвременни технологии от областта на Индустрия 4.0. Това ще подпомогне цифровизирането на редица ключови бизнес процеси и ще донесе множество ползи, сред които оптимизация на производството и използването на ресурсите, снижаване на оперативните разходи и цялостно повишаване конкурентоспособността на предприятията.
За кого е предназначена процедурата:
За финансиране могат да кандидатстват съществуващи малки и средни предприятия, които са регистрирани като търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите и са регистрирани не по-късно от 31.12.2021 г. Кандидатите трябва да са реализирали нетни приходи от продажби за 2023 г. финансова година както следва:
Категория на предприятието | Размер на нетните приходи от продажби за 2023 г. |
Малко предприятие | >= 300 000 лв. |
Средно предприятие | >= 1 000 000 лв. |
Кандидатите трябда да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност и също така да имат Степен на зрялост на цифровите технологии в компанията между 30% и 80%. Степента на зрялост се оценява съгласно Анкета за оценка на цифровата зрялост в МСП, публикувана на следния интернет адрес: https://european-digital-innovation-hubs.ec.europa.eu/bg/open-dma
Не могат да кандидатстват за финансиране:
С цел избягване припокриването на финансирането с други програми за разпределение на европейски средства, по тази процедура не могат да кандидастват за финансиране предприятия със следните основни предмети на дейност:
- малки и средни предприятия, по смисъла на чл. 3-4 от ЗМСП, осъществяващи инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз (Приложение 11), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони в Република България
- Сектор С – раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки” съгласно КИД-2008 на НСИ (Приложение 12)
- Преработка и/или маркетинг на горски продукти
- Риболов и сектора на рибарството и аквакултурите
- сектор А „Селско, горско и рибно стопанство“;
- раздел 62 „Дейности в областта на информационните технологии“ и раздел 63 „Информационни услуги“ от сектор J „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“;
- сектор K „Финансови и застрахователни дейности“;
- сектор О „Държавно управление“;
- раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R „Култура, спорт и развлечения“;
- клас (код) 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S „Други дейности“;
- сектор Т „Дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление“;
- сектор U „Дейности на екстериториални организации и служби“.
Допустими проектни дейности и разходи за финансиране:
- Елемент А (задължителен)
- Въвеждане на технологии от Индустрия 4.0 чрез внедряване на ИКТ системи и приложения
- Разходи за придобиване и въвеждане на ИКТ системи и приложения
- Разходи за машини, съоръжения и оборудване
- Въвеждане на технологии от Индустрия 4.0 чрез внедряване на ИКТ системи и приложения
- Елемент Б (незадължителен)
- Повишаване на киберсигурността и поверителността на данните
- Разходи за повишаване на киберсигурността и поверителността на данните – до 40 000 лева.
- Въвеждане на стандарти в областта на Индустрия 4.0.
- Разходи за въвеждане на стандарти в областта на Индустрия 4.0 – до 20 000 лева.
- Повишаване на киберсигурността и поверителността на данните
Максимален срок за реализиране на проект: до 15 месеца от подписване договора за финансиране
Размер на безвъзмездната финансова помощ (БФП):
- малки предприятия – от 150 000 до 450 000 лв., като заявената БФП не бива да надвишава 60% от средногодишните нетни приходи от продажби на кандидата за периода 2021, 2022 и 2023 г.
- средни предприятия – от 150 000 до 450 000 лв. (при проекти по режим Минимална помощ) или 850 000 лв. (при проекти по режим Регионална инвестиционна помощ или и двата режима), като заявената БФП не бива да надвишава 25% от средногодишните нетни приходи от продажби на кандидата за периода 2021, 2022 и 2023 г.
Максимален интензитет на помощта: до 50 %
Общ размер на безвъзмездната финансова помощ: 101 761 504 лв.
BG16RFPR001-1.012 „Дигитализация на предприятията“
Очаквана дата на обявяване: 15.05.2025 г. (към момента процедурата е в процес на обществено обсъждане)
Тази процедура се явява допълние към процедура BG16RFPR001-1.008 „Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията“ и е насочена към компаниите, които все още не са готови да внедрят технологии от Индустрия 4.0, но могат да реализират значителни ползи и предимства чрез дигитализация на своята дейност.
В рамките на процедурата микро и малки компании могат да финансират внедряване на системи за управление на бизнеса (ERP системи), софтуери за управление взаимоотношенията с клиенти (CRM системи), системи за маркетингова автоматизация и други.
За кого е предназначена процедурата:
За финансиране могат да кандидатстват съществуващи микро и малки предприятия, които са регистрирани като търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите и са регистрирани не по-късно от 31.12.2022 г. Кандидатите трябва да са реализирали нетни приходи от продажби ОБЩО за 2022 и 2023 финансови години на стойност или над 100 000 лв. и да имат средносписъчен брой на персонала за 2023 г. равен или по-голям от 2 заети лица.
Не могат да кандидатстват за финансиране:
С цел избягване припокриването на финансирането с други програми за разпределение на европейски средства, по тази процедура не могат да кандидатстват за финансиране предприятия със следните основни предмети на дейност:
- Предприятия, чиято основна икономическа дейност съгласно КИД-2008 въз основа на данни за 2023 г. (за която е допустимо да заявят подкрепа) е за преработка и/или маркетинг на горски продукти;
- сектор С – раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки” съгласно КИД-2008 на НСИ
- сектор Риболов и сектора на рибарството и аквакултурите;
- сектор А „Селско, горско и рибно стопанство“;
- раздел 62 „Дейности в областта на информационните технологии“ и раздел 63 „Информационни услуги“ от сектор J „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“;
- сектор K „Финансови и застрахователни дейности“;
- сектор О „Държавно управление“;
- раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R „Култура, спорт и развлечения“;
- клас (код) 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S „Други дейности“;
- сектор Т „Дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление“;
- сектор U „Дейности на екстериториални организации и служби“.
Допустими разходи за финансиране:
- Разходи за внедряване на ERP системи;
- Разходи за внедряване на CRM системи;
- Разходи за внедряване на BI системи;
- Разходи за въвеждане на системи или модули за управление на доставките;
- Разходи за изграждане на онлайн магазин;
- Разходи, свързани със системи за управление на складовото стопанство; производството; продажбите на дребно;
- Разходи по системи, свързани с киберсигурността и безопасното споделяне на информация и ред други.
Максимален срок за реализиране на проект: до 12 месеца от подписване договора за финансиране
Размер на безвъзмездната финансова помощ (БФП):
- минимален размер на помощта – 5 000 лв.
- максимален размер на помощта – 50 000 лв.
Максимален интензитет на помощта: 70 %
Общ размер на безвъзмездната финансова помощ: 80 000 000 лв.
Искате да знаете повече за нашите софтуерни решения?
Ще се радваме да ви демонстрираме техните възможности и да обсъдим как биха подобрили конкурентните позиции на вашата компания